sobota, 27 sierpnia 2011

Finlandia - Kilpisjärvi, na granicy trzech krajów



Tę perełkę dostałam wczoraj z Finlandii. W sumie to zwykła, ładna, normalna widokówka, ale coś zmusza mnie, żeby ją traktować lepiej, z większymi honorami ;)
Kilpisjärvi to mała wioska w północnej Finlandii, leżąca w Laponii nad kołem podbiegunowym. Dlatego też Słońce góruje nad horyzontem od maja do sierpnia bez przerwy. Średnia temperatura w styczniu wynosi -13 stopni, a w lipcu +10. Ach, jak pięknie...

Wioska nie różniłaby się niczym od tysiąca innych, gdyby nie jej dokładna lokalizacja. Niedaleko niej znajduje się punkt oznaczający potrójną granicę: fińsko-szwedzko-norweską. Jest to tzw. "Treriksröset" (po szwedzku, po fińsku jest to Kolmen valtakunnan rajapyykki - uwielbiam ten język :D). Ten betonowy kamień został zbudowany w 1926 na kawałku lądu, który jest określony jako najmniejsza na świecie wyspa, przez którą przechodzi granica międzypaństwowa.

Moja miłość do Skandynawii jest ogromna; przede wszystkim do Finlandii, ale odkąd zaczęłam uczyć się szwedzkiego, Szwecja ma dla mnie coraz większe znaczenie :) Dlatego bardzo, bardzo chciałabym kiedyś pojechać do Kilpisjärvi, bo dla mnie to nie jest zwykła potrójna granica jak Bazylea czy inne.

1 komentarz:

  1. Całkiem fajna ciekawostka turystyczna! Najmniejsza wyspa świata!

    OdpowiedzUsuń