sobota, 20 marca 2010

3. Rosja - Petersburg



Na trzeciej pocztówce fragment Petersburga, a dokładnie główna ulica tego miasta - Newski Prospekt. Petersburg jest położony w dolinie Newy nad Zatoką Fińską. Przez dwieście lat był historyczną stolicą Imperium Rosyjskiego i jest nadal, jak pisze osoba, od której dostałam pocztówkę, kulturalną stolicą Rosji.
Wcześniejsze nazwy miasta to Piotrogród (zmieniono niemiecko brzmiącą nazwę na coś bardziej "patriotycznego"), a później Leningrad - na cześć Lenina. Po upadku ZSRR powrócono do dawnej nazwy - Petersburga. Właśnie: w Polsce często używa się nazwy Sankt Petersburg, jednak komisja do tych spraw (nazw geograficznych itepe) zaleca używa stosowanie formy krótszej, którą ja operuję w tym poście :)
W Rosji stosowało się pieszczotliwą i skróconą nazwę miasta - Pitier. Było to w XIX wieku, ale również teraz ta forma jest używana, by wyrazić swoją sympatię dla miasta :) Petersburg nazywany jest również północną stolicą.
Nigdy nie byłam w Petersburgu, nie miałam tej okazji, jednak mam nadzieję, że kiedyś to się zmieni, ponieważ tam najbardziej mnie ciągnie z całej Rosji, do tego miasta :)

Znaczki:

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz